Dodał: anna Data: 03/06/2020 - 07:18:44
Grupa 3

    Scenariusz zajęć online dla grupy III –04.06.2020r.

     

     

    Opracowała: Anna Frankowska

    Grupa: III (4 i 5 –latki)

    Krąg tematyczny: Dzieci świata

    Temat dnia: Magiczne Indie

    Przewidywane osiągnięcia:

     – dostrzega cechy charakterystyczne wyglądu i strojów mieszkańców Indii,

    – współpracuje podczas zabaw i działań z innymi dziećmi,

    – poznaje aromaty indyjskich przypraw, określając własne preferencje,

     – wie, jakie zwierzęta żyją w Indiach,

    – dostrzega piękno wzornictwa w wytworach związanych z kulturą Indii,

    – poznaje mandalę i jej symbolikę,

     – starannie wykonuje pracę plastyczną.

    Przebieg zajęć głównych:

     „Spotkanie z Mitali” – prezentacja zdjęć, poznanie mieszkańców Indii. Rodzic prezentuje postać hinduskiej tancerki, ubranej w tradycyjne sari, z namalowaną kropką na czole. Informuje dzieci, że tancerka ma  na imię Mitali, co oznacza „przyjazna”. Kropka na jej czole – bindi – według wierzeń hinduskich chroni kobietę przed wszelkim złem. Dzieci opisują wygląd tancerki, zwracają uwagę na kolor jej skóry, włosów, kształt i barwę oczu, strój. Na kolejnych zdjęciach dzieci oglądają mieszkańców Indii w tradycyjnych strojach, podczas codziennych czynności i świąt. Tancerka Mitali zaprasza dzieci do Indii.

    Pomoce: umieszczam zdjęcie hinduskiej tancerki i mieszkańców Indii w tradycyjnych strojach

     

      „Podróż na latającym dywanie” – zintegrowane działania edukacyjne, wzbogacanie wiedzy na temat życia ludzi na innych kontynentach, szanowanie odmienności zwyczajów i kultury. Dzieci siadają  na kocu, który w zabawie zamienia się w latający dywan. Rodzic na mapie świata pokazuje Indie, otaczający je Ocean Indyjski i Himalaje – najwyższe góry świata. Następnie zaprasza dzieci do zabawy. – „Spotkanie z zaklinaczem węży”. Rodzic opowiada krótko, że dla Hindusów wąż jest symbolem nieśmiertelności i wieczności. Podczas świąt zaklinacze węży grają na fletach, a węże „tańczą” do muzyki. Zaprasza dzieci do zabawy w zaklinaczy. Dziecko – wąż – zakłada na rękę podkolanówkę z narysowanymi oczami i wzorami, przypominającymi skórę węża, „wąż” kołysze się do muzyki.

    Podaję link do tradycyjnej muzyki hinduskiej:

    https://www.youtube.com/watch?v=ZRY_mf5XFJo

     

    „Indyjskie aromaty”- poznawanie aromatów indyjskich przypraw. Rodzic prezentuje woreczki z przyprawami. W woreczkach powinny się znaleźć: kolendra, cynamon, gałka muszkatołowa, imbir, kurkuma, kardamon, szafran oraz skórka z cytryny, czosnek, kminek. Zadaniem dzieci jest rozpoznanie przypraw. Po wykonaniu zadania dzieci wypowiadają się na temat aromatów, określają ich intensywność, podają kojarzące się z nimi potrawy, wskazują te, które najbardziej im się podobają.

    Pomoce: woreczki z przyprawami (kolendra, cynamon, gałka muszkatołowa, imbir, kurkuma, kardamon, szafran, skórka z cytryny, czosnek, kminek).

     

    „Zwierzęta Indii”- poznawanie zwierząt żyjących w Indiach. Dzieci oglądają zdjęcia tygrysa, lamparta, nosorożca indyjskiego, niedźwiedzia himalajskiego i słonia indyjskiego. Rodzic wyjaśnia, że tygrysy w Indiach objęte są szczególną ochroną, ponieważ są zagrożone wyginięciem. Słonie obdarzane są szacunkiem i opieką. Podczas świąt słonie udekorowane kolorowymi narzutami i ozdobami noszą na grzbietach posągi hinduskich bogów. W niektórych miastach można przejechać się na słoniu i skorzystać ze „słoniowego prysznica” – czyli zostać oblanym wodą z jego trąby.

    Pomoce: zdjęcia zwierząt (tygrys, lampart, nosorożec indyjski, niedźwiedź himalajski, słoń indyjski) oraz udekorowanych świątecznie słoni

     

    Karta pracy Pięciolatki- dzieci wykonują ćwiczenie na karcie pracy – rysują i kolorują ozdobne okrycie słonia i strój tancerki.

    „Karty pracy. Powietrze” Pięciolatki  s. 43

     

    Rodzic pokazuje dzieciom zdjęcia rikszarzy i ich pojazdów. Wyjaśnia, że to najpopularniejszy sposób poruszania się po mieście. Łatwo poruszać się rikszą między samochodami, wśród zatłoczonych ulic. Trzeba tylko uważać na krowy, które spacerują swobodnie po ulicach. Hindusi otaczają je opieką, gdyż dają mleko i są karmicielkami człowieka. Rodzic zaprasza do zabawy w rikszarzy. Dzieci wraz z rodzicem podają sobie ręce. W rytm muzyki poruszają się po sali. Na hasło: Święta krowa zatrzymują się.

    Pomoce: zdjęcia riksz i krów na ulicach Indii

     

     „Indyjskie mandale” – praca plastyczna, zrozumienie symboliki kształtu mandali („Teczka małego artysty”). Dzieci wypychają z „Teczki małego artysty” mandalę. Rodzic pokazuje zdjęcia ilustrujące wykonane różnymi technikami mandale i wyjaśnia, że symbolizują nieskończoność świata, powtarzalność. Centralny punkt to Słońce – dawca życia i światła. Następnie dzieci przy stolikach ozdabiają swoje mandale dowolnymi materiałami (kolorowy piasek, nasiona, przyprawy, kasza manna). Rodzic zwraca uwagę na zachowanie powtarzalności faktur i kolorów.

    Pięciolatki „Teczka małego artysty” – Mandala, do wyboru: kolorowy piasek, nasiona, przyprawy, kasza manna, klej introligatorski

     

    Labirynt- kształtowanie percepcji wzrokowej, na karcie pracy dzieci prowadzą  przez labirynt Japonkę do wachlarza a Indianina drogą z piór.

    Karta pracy. Powietrze. Czterolatki s.15

     

    Dokumenty - rekrutacji

       

    Galeria

    

    Polecamy